آیا میدانید که استرس زندگي شهري از مهمترين عوامل تشديد کننده بيماري ام اس است ؟ طبق نظر پزشکان متخصص ، به شما توصیه میشود : دستورات دارويي، تغذيه‌اي و جسمي را لحاظ کنید ، از تنش ها و استرس پرهيز کرده و زندگي آرامی را براي خود فراهم کنید ... موفق باشید

۱۳۸۹ اسفند ۱۹, پنجشنبه

چگونه نور خورشید ممکن است شدت مولتیپل اسکلروزیس را کاهش دهد ؟

اختصاصی ام.اس لینک - ترجمه از خانم دنیز - ساینس دیلی - سوم مارس 2011- تحقیقات جدید بیماری مولتیپل  اسکلروز یس (ام اس) دیدگاه جدیدی نسبت به ارتباط بین نور خورشید ، ویتامین D3 ، و خطر ابتلا به ام اس و شدت آن ارائه می دهد.
 پژوهش ، منتشر شده در مجله اروپایی ایمونولوژی ،  ارتباط بین هورمون ویتامین D3 وابسته به نور خورشید ، سلول های ایمنی بدن و خطر و شدت بیماری های خود ایمنی را  در مدل تجربی مورد مطالعه قرار می دهد.

نوع اول درمان گران قیمت موجود  برای ام.اس فراوانی حملات را نسبتا کاهش می دهد اما وقتی که سیستم ایمنی بدن بیمار در برابر عمل بافت خود بدن می باشد، نمی تواند پیشرفت بیماری را کُند کند
نوع دوم درمان گران قیمت ام اس پیشرفت بیماری را آهسته اما خطرات حملات را نمی کاهد
. منشاء حملات ام اس هنوز ناشناخته مانده است.
 تحقیقات جدید نشان می دهد افزایش سطح ویتامین D3 در بدن این بیماران هم تعداد حملات ناشی از ام اس را كاهش می دهد و هم سرعت پیشرفت بیماری را كندتر می كند.
این پژوهش نشان می دهد که افزایش منابع ویتامین D3 ممکن است یک درمان بی خطر ، موثر و ارزان برای ام اس باشد.
دكتر كولین هایز از دانشگاه ویكوسنین  میگوید:درحال حاضر ام اس یک بیماری ژنتیکی و پیچیده وعلاج ناپذیر است ، اما عوامل محیطی مانند ویتامین D3 ، ممکن است کلید درمان آن و جلوگیری از کاهش تأثیر این بیماری در بیماران مبتلا باشد."
دكتر كولین هایز و دستیارانش معتقدند همبستگی منفی قوی بین قرار گرفتن در معرض نور خورشید و جلوگیری از شیوع ام اس ، نیاز به نور ماوراء بنفش برای کاتالیز شکل ویتامین D3 و حضور گیرنده هایی برای دریافت هورمون ویتامین D3 در لنفوسیت تی وجود دارد(ویتامین D3به كنترل سلولهای T لنفوسیتی كه عامل بروز ام اس هستند، كمك می كندوتماس با نور خورشید موجب افزایش سطح ویتامین D3 در بدن می شود.)
مطالعه جدید اثرات محافظتی هورمون ویتامین D3را در مدل تجربی ام.اس زمانی که گیرنده هورمون در تی لنفوسیت ها حاضر یا غایب بود مورد تفحص قرار داد و نشان داد که اثرات حفاظتی هورمون تنها زمانی که گیرنده ها در لنفوسیت تی خود ایمنی وجود داشتند مشهود بود . داده های جدید نشان می دهد که ویتامین D3به كنترل سلولهای T لنفوسیتی كه عامل بروز ام اس هستند، كمك می كند. نقش هورمون ویتامین D3 در سلول های ایمنی دیگر رد نشده اند ، اما چنین نقشی برای حفاظت از اتوایمونیتی  کافی نیست اگر هورمون نتواند در سلول های تی پاتوژن عمل  کند 
این اطلاعات بسیار مهم است زیرا توضیح بیولوژیکی قابل قبول برای همبستگی منفی بین قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و خطر ابتلا به بیماری ام اس و شدت آن فراهم می آورد. هایز می گوید:" گروه تحقیقات من و دیگران در سراسر جهان در حال ایجاد پایگاه دانش علمی مورد نیاز برای ساختن  ویتامین D3 برپایه استراتژی جلوگیری و درمان ام اس هستند او می افزاید." هنوز تعدا زیادی از سوالات  بدون پاسخ در این باره وجود دارد. با این حال ، درک نور خورشید و ویتامین D3 ممکن است کار در سطح مولکولی باشد ونقش مهمی در پایه دانش ما به ارمغان آورد و ما را به هدف جلوگیری از این بیماری ناتوان کننده نزدیک تر سازد.

منبع

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر


©
بازنشر مطالب اين سایت، با ذكر نشانی و پيوند به متن نوشتار،مجاز است