آیا میدانید که استرس زندگي شهري از مهمترين عوامل تشديد کننده بيماري ام اس است ؟ طبق نظر پزشکان متخصص ، به شما توصیه میشود : دستورات دارويي، تغذيه‌اي و جسمي را لحاظ کنید ، از تنش ها و استرس پرهيز کرده و زندگي آرامی را براي خود فراهم کنید ... موفق باشید

۱۳۸۹ بهمن ۲۱, پنجشنبه

قرار گرفتن در معرض تابش نورخورشید و ویتامین D خطر بروز ام اس  را پایین می آورد

.اختصاصی ام.اس لینک - ترحمه از خانم دنیز - به گفته :Boyles Salynn مطالعات جدید نشان می دهد سطوحی از ویتامین Dنقش حفاظتی در برابربیماری ام.اس دارد.

به گزارش اخبار سلامت وب.مد در فوریه 2011 توسط:دکتر لورا جی مارتین: سطوح بالای ویتامین D و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به نظر می رسد به طور مستقل اثرمحافظتی در برابر بیماری ام اس ، (بیماری سیستم اعصاب مرکزی شامل مغز و نخاع) که حدود400.000 آمریکایی. از آن رنج می برند،دارد.

بر اساس اعلام دکتر روبین لوکاس و همکارانش در دانشگاه ملی استرالیا که نتایج تحقیقات خود را در شماره اخیر نشریه نورولوژی منتشر کرده اند ، مطالعه اخیر ، بر روی 216 نفر بزرگسال و بین سال های 2003 و 2006 انجام گرفته است که علائم اولیه بیماری ام اس را نشان داده بودند.
محققان ، این گروه را با گروهی از مردم شامل 400 نفر از سراسر استرالیا ، مقایسه کردند که علائمی از بیماری ام اس را نشان نمی دادند. بر اساس این بررسی ، مشخص شد آن دسته از افرادی که زمان بیشتری را در برابر آفتاب سپری می کنند و همچنین میزان ویتامین D خونشان بالاتر است ، کمتر در معرض خطر ابتلا به ام اس قرار دارند. بیماری ام.اس ( مولتیپل اسکلروزیس ) یکی از شایع ترین بیماری های سیستم اعصاب مرکزی ( مغز و نخاع ) است و بر اثر تخریب غلاف میلین ایجاد می شود.
این موضوع در تحقیقات قبلی هم گزارش شده است منتهی اهمیت تحقیقات فعلی در این است که بر خلاف قبل در بیمارانی که هنوز تشخیص ام اس در انها قطعی نشده است مطرح می شود این تحقیق توسط دکتر لوکاس از دانشگاه ملی کانبرا در استرالیا را رهبری شده است.
در این مطالعه 216بیمار بین سنین 18 تا 59 سال با علایمی از ام اس که معمولا در اوایل بیماری دیده می شود با 359 بیمار از همان سن و جنس از نقاط مختلف استرالیا که فاقد هرگونه علایمی از ام اس بودند مقایسه  شدند.شرکت کنندگان در این مطالعه میزان و زمان در معرض خورشید قرار گرفتن در طول دوره های زمانی را بیان کرده و درصد و میزان اسیب پوستی ناشی از اشعه خورشید در انها مشخص گردیدو میزان ویتامین D انها که توسط نور خورشید و یا غذاها و یا مکمل هادریافت کرده بودند چک شد.خطر وقوع اولین حمله مشابه ام اس در آنها که بررسی شد در صد وقوع ام اس را 2تا 9 در هر 100000نفر نشان داد و میزان اشعه اولترا ویوله دریافتی توسط افراد مورد مطالعه از500 تا 6000 کیلو ژول در هر متر مربع پوست انها گزارش شد.محققین دریافتند که ریسک وقوع اولین حمله تا 30 در صد به ازای هر 1000 کیلوژول اشعه دریافتی اولتراویوله  کاهش می یابد و افرادی که حداکثر اسیب جلدی ناشی از اشعه خورشید را پیدا کرده بودند حداقل شانس ابتلا به اولین حمله را داشتند و نیز افرادی که هم بالاترین سطح سرمی ویتامین دی را داشتند حداقل احتمال به اولین حمله ام اس را دارا بودند.

مطالعات قبلی دانشمندان نشان داده بود کسانی که در استوا زندگی می کنند کمتر از ساکنان قطب ، در معرض خطر ابتلا به بیماری اسکلروز متعدد یا ام اس قرار دارند .

واین تحقیق نظریه قبلی را تاییدمی کند.در مجموع این مطالعه نشان داد که میزان اشعه دریافتی -سطح ویتامین D و نوع و تیپ پوستی بیمار باعث تفاوت وقوع تا 32 در صد در شیوع اولین حمله ام اس در مناطق مرتفع تا پست استرالیا از نظر ارنفاع می شود البته تاثیر نور خورشید و میزان ویتامین دی سرم خون افراد بدون ارتباط با هم در وقوع این پدیده نقش دارند و مطالعات بیشتری برای تایید این نطریه لازم است.

لوکاس همچنین به خطرات بالقوه ناشی از تابش اشعه خورشید در بروز سرطان پوست هم هشدار داد باید توجه کرد که در معرض اشعه خورشید فرار گرفتن هیچ تاثیری در  درمان بیماری ام اس ندارد.

منبع



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر


©
بازنشر مطالب اين سایت، با ذكر نشانی و پيوند به متن نوشتار،مجاز است