آیا میدانید که استرس زندگي شهري از مهمترين عوامل تشديد کننده بيماري ام اس است ؟ طبق نظر پزشکان متخصص ، به شما توصیه میشود : دستورات دارويي، تغذيه‌اي و جسمي را لحاظ کنید ، از تنش ها و استرس پرهيز کرده و زندگي آرامی را براي خود فراهم کنید ... موفق باشید

۱۳۹۰ فروردین ۱۸, پنجشنبه

سلول های بنیادی برای افراد مبتلا به ام اس پیشرونده نوید می دهد

اختصاصی ام.اس لینک - ترجمه از خانم دنیز - مطالعه طولانی مدت در مورد اثر جایگزینی مغز استخوان ، باهدف  نجات افراد مبتلا به  اشکال تهاجمی (ام اس) با استفاده از شیمی درمانی و بصورت  اتولوگ ( خودی) نتایج امیدبخشی را گزارش میدهد. مطالعه در شماره22 مارس 2011 در  ، نشریه نورولوژی  آکادمی آمریکا منتشر شده است. در این روش ، مغز استخوان بیمار را با سلول های بنیادی جایگزین می کنند وب ا استفاده ازشیمی درمانی وبا کشتن سلولهای یی که  به سیستم عصبی مرکزی حمله می کند ، قدرت دستگاه ایمنی بدن را بالا می برند که به این ترتیب می توان به درمان گروه وسیعی از مبتلایان به ام اس امیدوار بود.سلول های بنیادی مغز استخوان برداشته شده از بیمار خالص شده و به بدن بازگردانده می شود  وبد ینسان با جایگزین کردن سلول های خونی زندگی افراد بیمار را نجات میبخشدو نیز سیستم ایمنی بدن را به روال عادی برمی گرداند.

مطالعه 35 نفر به طور متوسط ​​11 سال پس از پیوند پی گیری شد
مطالعه شامل افراد مبتلا به ام اس به سرعت پیشرونده بودکه درمان های دیگر برای آنها  بی اثر یا کم اثر بود.. همه بیماران ، به شدت از کار افتاده بودند با میانگین نمره شش ازنظر فعالیت بیماری  .دامنه نمرات از صفر الی ده  در  معاینه عصبی درجه بندی شده بود،صفر دامنه طبیعی را در بر داشت و 10 به معنی مرگ در اثر بیماری ام اس را دربرداشت..
نمره شش یعنی قادر باشد با عصا یا چوب زیر بغل راه برود  ؛ هفت افراد ویلچری را شامل می شد. همه شرکت کنندگان در این تحقیق  به نوعی  حداقل یک نمره  در سال قبل از پیوند بدتر شده بودند
پس از پیوند احتمال می رود، 25درصد پیوند شدگان کنندگان تا 15 سال ،بیماری اشان اصلا پیشرفتی نداشته باشد بیش از 44 درصد افراد ضایعات مغز اشان درزمان پیوند فعال بود (که نشانه ای از فعالیت بیماری درزمان پیوند بود)
برای 16 نفر ، علایم به طور متوسط ​​از یک نقطه در مقیاس بعد از عمل پیوند بهبود ، و بهبودی به طور متوسط تا دو سال ادامه یافت. شرکت کنندگان همچنین کاهش  قابل توجهی  در تعداد و اندازه ضایعات  مغزی خود داشتند. دو نفر (شش درصد) دراثر عوارض  ناشی ازپیونددرعرض  دو ماه و 2-1/2 سال پس از پیوند فوت کردند.

نویسنده مطالعه ، دکتر ، Vasilios Kimiskidis از دانشکده پزشکی دانشگاه ارسطو ی تسالونیکی اشاره کرد: تحقیقات بیشتری درمورد این درمان ، مورد نیازاست از جمله مقایسه افرادی که پیوند  دریافت می کنند با گرو ه کنترل  که درمان دریافت نمی کنند.
او گفت.:
 برداشت ما این است که سلول بنیادی ممکن است به بیمارانی که ام اس اشان به سرعت در حال پیشرفت است سود رساند .این درمان برای بیماران ام اسی که بیماری اشان هنوز پیشرفتی نکرده لازم نیست اما  برای موارد شدید و در فاز التهابی بیماری محفوظ می باشد.
منبع : آکادمی نورولوژی آمریکا (AAN)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر


©
بازنشر مطالب اين سایت، با ذكر نشانی و پيوند به متن نوشتار،مجاز است