آیا میدانید که استرس زندگي شهري از مهمترين عوامل تشديد کننده بيماري ام اس است ؟ طبق نظر پزشکان متخصص ، به شما توصیه میشود : دستورات دارويي، تغذيه‌اي و جسمي را لحاظ کنید ، از تنش ها و استرس پرهيز کرده و زندگي آرامی را براي خود فراهم کنید ... موفق باشید

۱۳۸۹ بهمن ۲۵, دوشنبه

با استفاده از دارو می توان اختلال راه رفتن را در بعضی از بیماران مبتلا به ام اس بهبود بخشید

اختصاصی ام.اس لینک - ترجمه از خانم آینا فخیمی - پنج شنبه 28 اکتبر 2010- انجمن رادیولوژی آستین (ARA)
_ بیش از چهارصد هزار نفر در آمریکا و نزدیک به دو و نیم میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به بیماری ام اس هستند. ام اس بیماری مزمن و ناتوان کننده ایست که به سیستم عصبی مرکزی حمله می کند. این بیماری
 توانایی راه رفتن را در بسیاری از مبتلایان تحت تاثیر قرار می دهد. در نظر سنجی سال 2008 « موسسه تحقیقاتی هریس» که به سفارش « موسسه درمان شناسی آکوردا» انجام شده است، هفتاد درصد
از مبتلایانی که دچار دشواری در راه رفتن هستند، از این اختلال به عنوان چالش انگیز ترین مشکل بیماری ام اس نام برده اند. امید می رود تحقیقات اخیر، برای آن دسته از مبتلایان به ام اس که دچار اختلال در راه رفتن هستند، خبر خوشحال کننده ای به ارمغان بیاورد. از ماه مارس 2010 داروي « آمپيرا » _ با نام ژنريک « دالفامپريدين » _ که به تائید « سازمان غذا و داروی آمریکا» رسیده است، به صورت قرص های ده میلی گرمی « آهسته رهش» از طریق نسخه در دسترس قرار داده شده است. آمپیرا اولین داروئی است که به صورت بالینی نشان داده است که می تواند سرعت راه رفتن را در مبتلایان به ام اس بهبود بخشد. و البته عملاً هم این ادعای خود را به اثبات رسانده است.

بیماری ام اس « سوزان زرندورفر» در سال 2000 تشخیص داده شده است. او که درحال مصرف قرص های آمپیرا است اینطور اظهار میدارد: « با کمک این دارو موفق شده ام بهتر و کمی سریعتر راه بروم؛ بهبودی تا این حد برایم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.»

در سی و پنج تا چهل و سه درصد از بیمارانی که تحت درمان آزمایشگاهی این دارو بوده اند، بهبودی مداوم در سرعت راه رفتنشان دیده شده است. میانگین بهبودی ( افزایش سرعت راه رفتن ) در میان کسانی که درمان موفقیت آمیز داشته اند بیست و پنج درصد می باشد.

« ران کوهن » پزشک _ رئیس و مدیر عامل « موسسه درمان شناسی آکوردا» که تولید کننده ی داروی آمپیراست، اینطور اظهار میدارد: « بسیاری از بیماران ام اس قادر به انجام کارهای ساده ای چون باز کردن به موقع در خانه و یا عبور به موقع از خط عابر پیاده نیستند؛ « آمپیرا» اولین داروئی است که مشخصاً قادر به بهبود سرعت راه رفتن در مبتلایان ام اس می باشد.»

طبق نظر سنجی « موسسه تحقیقاتی هریس» از بیش از هزار بیمار مبتلا به ام اس، همچنین این نتیجه به دست آمده است: نود و چهار درصد از افرادی که اختلال راه رفتن داشته اند اظهار کرده اند که مصرف این دارو در زندگی روزمره شان یا اختلال ایجاد نکرده و یا این اختلال در حد بسیار کم بوده است. شصت و سه درصد نیز اعلام کرده اند که این دارو باعث ایجاد اختلال در حد متوسط یا شدید در زندگی روزمره شان بوده است.

« جون هالپر» درمانگر خبره ام اس، عضو انجمن نسخه نویسی در پرستاری، عضو آکادمی آمریکایی پرستاری، و مدیر کنسرسیوم بنیانگذاران مراکز ام اس اعلام داشت: « تا کنون، بهترین روش درمان برای بهبود اختلال راه رفتن در بیماران مبتلا به ام اس، انجام ورزش های خاص بوده است، که البته ورزش هنوز هم مهمترین روش است اما قادر به رفع اساسی این مشکل نیست.

اطلاعات ایمنی مهم:

_ آمپیرا ممکن است باعث تشنج گردد. خطر ابتلا به تشنج با افزایش دوز دارو زیادتر می شود. با مشاهده ی تشنج حتما مصرف دارو را قطع نمائید. مصرف آمپیرا برای بیمارانی که سابقه قبلی تشنج دارند توصیه نمی شود.

_ مصرف آمپیرا برای بیمارانی که مشکل متوسط یا شدید کلیوی دارند (mL/min 50 =كليرنس کراتینین) توصیه نمی شود. خطر ابتلا به تشنج در بیمارانی که اختلال خفیف کلیوی دارند (mL/min 80-51 =كليرنس کراتینین) هم نامعلوم است؛ اما سطح آمپیرای پلاسما در این بیماران ممکن است به حد کسانی برسد که دوز 15 میلی گرم را دو بار در روز مصرف می کنند و این مقدار دوز دارو خطر تشنج را افزایش می دهد. به هر حال میزان كليرنس کراتینین باید قبل از شروع درمان با آمپیرا، اندازه گیری شود.

_ آمپیرا نباید با سایر اشکال « 4- آمينو پيريدين » (AP - 4 و فامپریدین ) مصرف شود زیرا دارای ترکیبات فعال یکسانی هستند.

در دوره آزمایش بالینی این دارو، در مقایسه با کسانی که دارو نما دریافت کرده اند، عفونت دستگاه ادراری به کرات در بیمارانی که آمپیرا ده میلی گرم را دو بار در روز دریافت کرده اند به عنوان عوارض جانبی گزارش شده است.

معمولترین عوارض جانبی داروی آمپیرا در مبتلایان به ام اس ( میزان بروز : تا دو درصد و در حدی بالاتر از مصرف کننده گان دارو نما ) عبارتند از: عفونت دستگاه ادراری، بی خوابی، سرگیجه، سردرد، تهوع، سستی، کمر درد، اختلال تعادل، عود بیماری ام اس، مورمور شدن، نازوفارنژيت، یبوست، سوء هاضمه، و درد مجرای تنفسی.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و همینطور راهنمای پزشکی دارو، لطفاً به سایت ذیل مراجعه فرمائید:

http://www.AMPYRA.com

داروی آمپیرا بنام موسسه درمان شناسی آکوردا به ثبت رسیده و توسط این شرکت نیز به بازار عرضه شده است. تولید این دارو تحت لیسانس « موسسه بین المللی داروسازی اِلان» انجام می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر


©
بازنشر مطالب اين سایت، با ذكر نشانی و پيوند به متن نوشتار،مجاز است