در جلسه نقد و بررسي فيلم طلا و مس روز گذشته با حضور همايون اسعديان کارگردان فيلم،منوچهر محمدي تهيه کننده و نگار جواهريان بازيگر، در محل فرهنگسراي ارسباران برگزار شد محمدي با اشاره به تلاش هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در توليد فيلم هاي سينمايي افزود: م مثل مادر و طلا و مس دو ساخته مشترک ما و شهرداري تهران محسوب مي شود که هر دو مجموعه تجربه هايي خوبي به شمار مي روند شهرداري ها فقط وظيفه نظافت را بر عهده ندارند، بلکه تامين خوراک فرهنگي مردم شهر بزرگي چون تهران از اهميت فراواني برخوردار است.
همايون اسعديان نيز درباره تناقض مفهومي ميان اثر قبلي اش ( ده رقمي) و ( طلا ومس) گفت: شرايط موجود در سينما ما را به ساخت فيلم ده رقمي سوق داد و فروش بالايي اين فيلم بودجه مورد نياز براي فيلمي مانند طلا و مس را فراهم کرد همزمان با ده رقمي فيلم تلوزيوني ديگري به نام آخرين گره خورشيد را ساختم ولي با وجود علاقه ام به اين فيلم مطمئن بودم که اکران آن با شکست تجاري مواجه خواهد شد.
وي ادامه داد: در پرونده کاري هر فيلمسازي آثار ضعيف،متوسط و خوب وجود دارد، حتي کارگردانان بزرگ سينماي نيز در مجموعه آثارشان فيلم هايي ضعيف ديده مي شود ولي اميدواريم شانس اين را داشته باشيم که بعد از يکي از فيلم هايي خوبم بميرم.
اين کارگردان سينما در باره مشکلاتش در پرداختن به زندگي يک طلبه گفت: در ابتدا به دليل ترس از راه رفتن بر خطوط قرمز قرار بود شخصيت اول داستان دانشجوي الهيات باشد ولي طي بحث ها و گفتگوهاي فراوان متوجه شديم که اين خطوط قرمز زاييده افکار خودمان است در تصوير سازي زندگي اين روحاني طلبه هايي زيادي کمک و ياور ما بودند و حالا پس از پايان فيلم با اطمينان فرآوان معتقديم اگر شخصيت اول فيلم جز طلبگي دانشجوي هر رشته اي بود نتيجه نهايي طلا و مس نمي شد.
اسعديان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در باره لحن شيرين فيلم در عين تلخي فراوان موجود در داستان اصلي خا طر نشان کرد: طلا ومس فيلمي در ستايش عشق و محبت است نه روحاني موضوع اصلي است و نه سعي شده از قالب هاي رايج فيلم هاي معنا گرا شود برده شود بلکه اصل داستان محبت است.
وي با اشاره به ستايش هايي که از جانب منتقدان نثار اين فيلم شده است افزود: من علاقه اي به ستايش شدن ندارم و از اينکه به فيلم انتقاد شد بيشتر لذت بردم ما در کشوري با خرده فرهنگ هاي فراوان زندگي مي کنيم پس راضي کردن اين عده کثير دشوار خواهد بود.
جواهريان که به دليل بازي در اين فيلم موفق به در يافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن شده بود از سختي هاي بازي در نقش زني که با بيماري ms دست و پنجه نرم مي کند گفت: براي بازي در اين نقش احساس مسئوليت و تعهد بيشتري داشتم من نيز دوستي مبتلا به ms دارم و با مشکلات اين بيماران آگاهم.
همچنين پس از مراجعه به انجمن ms ايران و برخورد با چند تن از مبتلايان متوجه شدم که اشتباه من در به تصوير کشيدن رنج هاي يک زن مبتلا به ms آسيب فراواني به اين دست از بيماران خواهد زد.پس در کنار اضطراب از بار بزرگي که بر شانه هايم قرار گرفته احساس مسئوليت بيشتري کردم.
طلا و مس فيلمي انساني است که شاه بيت غزلش صحبت از اخلاق است و به همين دليل احترام زيادي براي آن قائلم شخصيت زن اين در اين فيلم الگوي کامل زن صبور و رنج کشيده است که اخلاق را به بيننده يادآوري مي کند.
محمدي نيز در همين باره افزود: در انتهاي فيلم شعري از زبان روحاني مسجد مي شنويم که در باره کيمياگري و تبديل خاک به زر است کيمياي آدمي همان اخلاق است که وجود را به طلا تبديل مي کند که نام فيلم نيز وام دار آن است.
وي ادامه داد: دوست داشتم فيلمي پيرامون عشق واقعي بسازم عشقي که با تعريف هاي متداول امروزي متفاوت باشد و تجربه طلا و مس براي من موفقيتي در به تصوير کشيدن يه عشق پاک ايراني است در ادامه اين نشست اسعديان در باره بازي تقدير شده نگار جواهريان افزود: پس از مشاهده فيلم هيچ اثر عبدالرضا کاهاني به اين باور رسيدم که جواهريان بازيگر زني است که او به خوبي توانسته از اجرايي دو نقش متضاد دراين دو فيلم بيرون بيايد اکثر بازيگران سينماي ما هميشه متضاد در اين دو فيلم سر بلند بيرون بيايند اکثر بازيگران سينماي ما هميشه يک جنس از بازي را ارائه مي دهند ولي جواهريان نشان داد که از قالب بازيگران امروز فراتر رفته است.
جواهريان هم با تشکر از احساسات بينندگان گفت: اکران همزمان (طلا و مس) و (هيچ) ميئوليت من را به عنوان بازيگر افزايش داده و من اميدوارم که بتوانم قدر اين موقعيت را بدانم سعي مي کنم که در اينده به لطف و محبت تماشاگران فيلم هايم متعهد باشم.
اسعديان درباره شباهت هايي فيلمش با زير نور ماه ساخته رضا مير کريمي تصريح کرد: جرقه ساخت اين فيلم از منوچهر محمدي زده شد که خود تهيه کننده زير نور ماه نيز بوده است.
من اين فيلم را بسيار دوست دارم ولي هيچگاه عامرانه از اين اثر در ساخت فيلم بهره نگرفتم.
وي همچنين درمورد پايان فيلم خاطر نشان کرد: پايان فعلي فيلم پيشنهاد تهيه کننده بود که با اجراي آن نوعي تحول در شخصيت اول فيلم به تصوير کشيده شد سکانس پاياني که با کفش جمع کردن طلبه همراه اين به نوعي نشان گر تحول وي از اخلاق نظري به اخلاق عملي است.
کارگردان اين فيلم با اشاره به اينکه هيچ صحنه اي از اثرش براي اکران حذف نشده از عواملي که براي هر چه بهتر ديده شدن طلا و مس تلاش کردند تشکر کرد و افزود: حسين جعفريان در تصوير برداري مرجان گلزار در طراحي صحنه و نمايش خانه واقعي يک طلبه مهمترين سهم را در ايجاد حس باور پذيري بر مخاطب داشتند.
در اين مراسم سيروس الوند،حسين معروفي نيا،سروش صحت و مهندس محمد علي نجفي نيز حضور داشتند.
ارسالی از دنیز عزیز

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر