آیا میدانید که استرس زندگي شهري از مهمترين عوامل تشديد کننده بيماري ام اس است ؟ طبق نظر پزشکان متخصص ، به شما توصیه میشود : دستورات دارويي، تغذيه‌اي و جسمي را لحاظ کنید ، از تنش ها و استرس پرهيز کرده و زندگي آرامی را براي خود فراهم کنید ... موفق باشید

۱۳۸۷ فروردین ۱۶, جمعه


افزايش در تشخيص ام اس نه در ابتلا همچنان كه هر چند وقت يك ‌بار شاهد هشدارهاي كارشناسان در مورد شيوع بيش از حد بيماري ام اس در كشورمان هستيم، 2 روز قبل، مدير‌عامل انجمن حمايت از بيماران ام اس از رشد 4 برابري اين بيماري نسبت به سال‌هاي قبل خبر داد. دكتر محمد صحرائيان، رئيس كميته علمي‌انجمن حمايت از بيماران ام اس نيز درگفت‌وگو با ايسنا تاييد كرد كه به دلايل نامعلوم و برخلاف شيوع كم اين بيماري در خاورميانه، ام اس در ايران تعداد زيادي از افراد جامعه را درگير كرده است. صحرائيان با اشاره با اينكه شايع‌ترين سن درگيري با بيماري ام اس بين20 تا 40 سال و ميانگين سني که فرد دچار اين بيماري مي‌شود، 30 سال است،‌ افزود: اما اين سن در ايران، پايين‌تر از اروپا و آمريکاست.
وي ادامه داد: بر اساس تقسيمات جغرافيايي، ايران بايد در نواحي‌اي واقع شده باشد که تعداد زياد بيمار مبتلا به ام‌اس نداشته باشد، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد به دليل بالا بودن تعداد اين بيماران در برخي از استان‌ها، اين نقاط را مي‌توان به عنوان مناطق شيوع ام‌اس در ايران معرفي کرد.
در عين حال محمد خسرويار،‌ مدير‌عامل انجمن حمايت از بيماران ام اس با اعلام اينكه بيش از 45 هزار نفر از هموطنانمان به بيماري ام اس مبتلا هستند، در مراسم ضيافت افطار انجمن حمايت از بيماران ام اس كه عصر روز جمعه با حضور جمعي از بيماران و خيرين برگزار شد، گفت: تعداد بيماران عضو انجمن 3 سال قبل، 3 هزار نفر بود، اما شمار بيماران عضو انجمن در حال حاضر به 12 هزار نفر مي‌رسد. با اين اوصاف اما، خسرويار در توضيح علل افزايش بيماران ام‌اس، با اشاره به اينكه امروزه شهر‌نشيني و استرس‌هاي ناشي از آن به بيماري ام‌اس دامن زده‌اند، به همشهري مي‌گويد: در مقالات علمي‌بر نقش كاهش استرس در بيماران مبتلا به ام اس به اندازه نقش دارو تاكيد شده است.
وي اضافه مي‌كند: البته تا چند سال قبل، روش‌هاي تشخيصي اين بيماري به اندازه كافي پيشرفته نبودند كه بتوان ام‌اس را در تمام بيماران كشف كرد ولي امروزه به دليل گسترش اين روش‌هاي تشخيصي، ام‌اس بيشتر در مبتلايان به آن كشف مي‌شود.
خسرويار ادامه مي‌دهد: البته علاوه بر اينكه هنوز براي ما علت اين بيماري روشن نيست مشخص هم نيست كه افزايش آمار مبتلايان به ام‌اس بيشتر بعد پزشكي دارد يا اجتماعي. به اين ترتيب تحليل عده‌اي از متخصصان از افزايش اين آمار، چيز ديگري است. هر چند امروزه تحقيقات زيادي براي شناسايي علت بروز بيماري ام اس در دست انجام است كه به نتيجه قطعي هم نرسيده‌اند، ولي نمي‌توان گفت هر روز به تعداد مبتلايان به اين بيماري افزوده مي‌شود چون روش‌هاي تشخيصي متفاوت شده‌اند.
دكتر بابك زماني، متخصص مغز و اعصاب و عضو هيات علمي‌دانشگاه ايران با تاكيد بر اينكه اعلام كردن آمار مبتلايان به ام اس به اين شكل، به هيچ‌وجه منطقي به نظر نمي‌رسد، مي‌گويد: ما نمي‌توانيم بگوييم كه طي 3 سال مبتلايان به ام‌اس 4 برابر شده باشند، ولي مي‌توانيم اين آمار را اين گونه تحليل كنيم كه چون امروزه امكانات ثبت تعداد اين بيماران در كنار روش‌هاي تشخيصي و درماني از قبيل سي‌تي‌اسكن و ام‌آر‌آي بيشتر شده، مبتلايان به اين بيماري هم بيشتر ديده مي‌شوند.
به گفته وي تمام اينها نيز علاوه بر مراجعات بيشتر افراد مشكوك به بيماري ام اس است كه براي مدتي اين بيماري در آنها كشف نشده بود، يعني اين بيماري اگرچه تا 20 سال پيش ناشناخته بود، اما در حال حاضر با ابتلاي بسياري از مردم به ام اس، اغلب افراد جامعه به آن آشنايي دارند. اين عضو هيات علمي‌دانشگاه ايران معتقد است: پس درست نيست كه بگوييم طي سه سال شاهد رشد 4 برابري مبتلايان به ام‌اس بوديم چون تعداد موارد ابتلا بيشتر نشده‌اند و اين بيماران نسبت به گذشته فقط در حال بيشتر شناخته شدن هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر


©
بازنشر مطالب اين سایت، با ذكر نشانی و پيوند به متن نوشتار،مجاز است